niime 百科
Encyclopedia of niime
niime対談
「仕事」と「クリエーション」について
〈前半〉
nime’s talk
About ‘job’ and ‘creation’
〈part 1〉
「仕事」と「クリエーション」について
〈前半〉
About ‘job’ and ‘creation’
〈part 1〉
2020 . 01 . 15
玉木「2020年始まって、残業ゼロにしてんね。」
酒井「うん。」
玉木「昨日から。」
― 今年のniime改革第一弾ですね。
玉木「今まではなんだかんだ、減らそうぜ、的なことは言ってたし、なるべく早く帰ってくださいよ、と奨励してきたんだけど、私的には、モノづくりが愉しかったら、残業してでもやりたいから時間制限設けないでよ派だったの。自分としては時間区切られる方がストレスだったからそうしてたんですけど、あ、皆んなが皆んなそうじゃないんだ、というか。私にしても住まいとLabが隣り合わせでいつでもモノづくり出来るからと言い訳になって最近自分がグズグズしてたから、グッと入り込む集中力はなくなってきてたなという実感もあったんですよね。なので、時間を決めようと。」
酒井「うん。」
玉木「色んなタイプのスタッフがいる中で、皆んななるべくテキパキとやっていこうとすればやっぱり“圧”をかけないと、と。」
― はい。
玉木「だから8時間しか…使わせない、8時間で結果を出せ!ってゆうのを一回やってみようと思って、昨日早速やったんです。」
― 新たな実験というか。
玉木「朝朝礼して、夕方各自荷物持って終礼する。朝一皆んな集ってひとりずつ発言して、帰りに皆んなでひとことずつ今日はどうだったのかを言って帰るという風にしたから、皆んなでモノづくりしてる感が出てきて、昨日1日だけでもメリハリがついてきたなと思ったの。」
― それぞれの想いを皆んなが声に出す、と。
玉木「今まではリーダーが代表してしゃべるって、しゃべらない人はボーッとしてる感じだったんだけど、朝一自分の8時間をどう過ごすかってことをしっかり口で言うってことは大事だなと思って。で、時間内で出来たか出来なかったのか、なぜ出来なかったかの反省も、自分の口からしてもらった方が良いかと。これまではチーム単位でしっかりとやっていこうとしてたけど、あ、やっぱり個人レベルの方が良いのかなと少し思った。自分でその日の目標決めてしっかりやり切るという、その個々の習慣の積み重ねが結局チームに会社にプラスになる。」
― 発言するって良いことですよね。
玉木「うん。大事。」
― 1日の最初と最後で。自覚が促されるし、責任感も伴うでしょうし、あと内側に想いが溜まらないというか。
玉木「アウトプットが苦手な人が多いから、こんな風に習慣化してゆくというのは良いなと。外に出た時にも発言する機会ってあるので。毎日皆んなの前で話すのは大事だね。」
― 昨日スタートしたYoutubeの『tamaki niimeの日常』を観て玉木さんの発言を聞いて思ったのが、玉木さんが自分を基準にするんじゃなくて、スタッフ皆んな個性やタイプが違うから、どうそれぞれがモノづくりしていくかというところだと思うんですけど。」
玉木「そう。」
― それと並行して、8時間というリミットを設けてやるところと。
玉木「み〜んな違うから、コツコツ、ちょっとずつ積み上げたい人もいれば、ガッとやりたい人もいるだろうけど、皆んなでひとつのモノづくりをしているという意識づけと、有限の時間をいかに効率よく使うか?ってことが一番大事だと思ったから、そのためにはある種の制約をつけて、その中で最大限の効果を出しましょうね、それを皆んなで共有しましょうねという方が、結果が出そうな気はする。」
― う〜ん、なるほど。
玉木「私自身がスイッチ入ったもんね?」
酒井「うん。」
玉木「私自身が久しぶりに…きのう夕方、Labがスコーンと誰もいなくなったじゃない?」
酒井「うん。」
玉木「だから、織機動かしたの。」
― 誰もいないから自由に使おうと?
玉木「撮影があったからそれで力織機動かしてください、ってゆうリクエストもあって、あ、久々に動かしてみようと思って…撮影で触れることはあっても、生産ということはしてなかったし、あんまり織機と“対話”は出来てなかったんですよね。」
― 言葉を交わす、みたいな?
玉木「撮影中とはいえカメラを気にしなくてよくて、本当に静かな中で織機と対話が出来たから…もう、色々自分を“更新”出来ちゃった!」
― 久しぶりに織機と密にやりとりが出来たと。
玉木「もっとこうゆう方法あるよ、みたいなことを言ってくるんですよ、織機が。」
― それは玉木さんならではの自ら手を動かしながらのクリエーションという…
玉木「その場に立つ。」
― その感覚が蘇った、というか。
玉木「そうなの!そんな感じ。あれやったなこれやったな、あなたこうして欲しいの?わかった、じゃこうしたげるわ、みたいな会話が久しぶりに出来て。…愉しかった…やっぱり触りたいと思って。時間を決めて。」
― それはやっぱり、“封印”してた感じですか?
玉木「うん…皆んなに任せて私がやるべきじゃない、と思ってたんです。皆んな出来ると思ったし。織機を触る本人が会話をしないと。たまに私がこちょこちょ言ってもアカンなと思ったから。皆んなちゃんと対話してねと、想いとしてはあったけど…こんな対話は、意外と皆んな出来ないのかなと(笑)。」
― 玉木さんが織っている、その姿を皆んなに見せるとか。
玉木「そうなの。だから、今朝朝礼で私が話したのは、自分がやってみて愉しかったし、私はどんどんこれからもやっていこうと思うから、皆んなももっと、“そこ”に意識を持って欲しい、っていう話をしたんですよ。」
― “そこ”とは?
玉木「たぶん何言ってるのかわからないだろうけど、生産は生産、デザインはデザイン、と皆んな切り分けたがるんです。たぶん、各々の仕事を整理したいからだと思うんですけど。」
― う〜ん…。
玉木「でも、生産しながらデザインだって考えられるし、それがウチのスタンスなんだから。」
― クリエーション、モノづくりって境目がなくて、もっと渾然一体というか…
玉木「これって言葉で説明することじゃないし、やってるうちに、こうしたい、こうしよう、結果、お、こんな風になった!みたいなところが面白いでしょ?」
酒井「うん。」
― 醍醐味というか。ライブ感がある。
玉木「そのクリエーションがウチのチーム皆んなで出来るようになったら、もっと鬼に金棒だなと思ってるんです。」
― すごく活き活きと、面白くなる気がしますね。
玉木「これはもう背中で見せるしかないから、自分が愉しんでやろうかな、と思いましたね、今回。デニムとかも触ってみて。」
― 前回の取材では、もうリミットをかけずに、スタッフに遠慮なしに自分たちのやりたいことやりつつ…
玉木「気にしない。」
酒井「うん。」
― 酒井さん的にはリミッター振り切って自分のやりたいことをやるという部分はどうですか?
玉木「(酒井に)うん、どの辺ですか?」
酒井「う〜ん…。そもそも、僕、8時から5時ってゆうスパンで動いてないんで。人から話を振られた時に、それに応える。パスが来れば、それを咀嚼・編集して、またパスを出し返して。で、スタッフにゴールを決めてもらう。そういう役割なんです。」
― なるほど。
酒井「僕は常にリミットレスなんで。」
― そうですよね。
玉木「こないだ言ったよ私。」
酒井「何を?」
玉木「「めでたま」の打ち上げの時に話したんですけど、ホ〜ント、もったいない。宝の持ち腐れだから。このオジサンをただ放置しておくのは。」
― はい。
玉木「結局、8時間労働にしても、口には出さないけど、常にイヤっていう姿勢なんですよ、わかる?」
〈つづく〉
「今年は“酒井に働いてもらおう計画”ですよ。」と玉木。ワクに収まらない酒井の巨大なポテンシャルを自分だけではなくスタッフたちがどう引き出してtamaki niimeのクリエーションに有効活用してゆくのか?「もったいない。」という言葉に玉木の歯がゆい想いも感じさせつつ、次回。
書き人越川誠司
- Tamaki
- From the beginning of 2020, we have decided to do away with overtime.
- Sakai
- Yeah.
- Tamaki
- Since yesterday.
——That’s the first “niime” reformation for this year.
- Tamaki
- We have been trying to reduce overtime and encouraging our staff to go home early. Actually, I enjoyed creating and didn’t like limiting working hours to complete my creation. Because I was stressed out if I had to work in certain limited hours. However, I realized not everyone likes to work like me. Even for me, I made excuses to work anytime because I live next to the lab, which made me feel unclear and caused a lack of concentration. So I made up my mind to schedule working hours.
- Sakai
- Yeah.
- Tamaki
- There are different type of workers in our company. If we expect them to work efficiently, we need to give them some pressure.
——I understand.
- Tamaki
- So we let them use only eight hours a day: a trial to make their best result in a limited time. And we actually did it yesterday.
——That was a new experiment, correct?
- Tamaki
- Our new daily routine is we greet at morning and evening meetings. All of our staff gather in the morning and have to say something. At the end of the day, each one makes comments on how the day was before going home. I felt that the new system united us with how we felt about making things together, even if we started it only yesterday, I felt it helped us achieve our balance.
——You let them express how they feel.
- Tamaki
- Before that, only team leaders spoke as the representative of each team. Others who didn’t speak looked spaced-out. I thought, expressing how they should spend their day in the morning is important. And we let them speak out if they accomplish their goals within limited time and review the reasons why they couldn’t make it. Expressing themselves is better. We have been trying that in each group, however I have reconsidered if it may be better to let each individual do it. Each one sets a goal for the day and have them try to accomplish it. Each one’s accomplishments of routine assignments would give plenty of benefits to each team and the company, after all.
——Expressing their opinions by speaking out is nice, isn’t it?
- Tamaki
- Yeah, it is crucial.
——At the beginning and the end of the day. It helps them to gain awareness and responsibility. Also they wouldn’t keep their thoughts inside.
- Tamaki
- The staff are not very good at expressing their opinions. I think it is a good idea to make a habit of speaking up. There are a lot of times they have to talk outside of the company. It is vital to speak in front of other people.
——I watched your YouTube channel “tamaki niime’s daily life”, which started yesterday, and learned Ms.Tamaki is not centring herself. As she challenges how to inspire creativity within each staff who has a different style and personality in creation.
- Tamaki
- That is right.
——Adding to that challenge, you set eight-hour limits.
- Tamaki
- No one is the same.
Everyone is different. Some people may want to work little by little, others may want to finish up at once. I think the most critical point is how our staff has awareness in making one item together and uses their limited time efficiently. In achieving that point, setting certain limits may work, and we let them work to get the best results. By using regulations and keep sharing those rules, I’m sure it’ll help to get the best results. ——Ummmm. I see.
- Tamaki
- Even I was motivated by that idea.
- Sakai
- Yeah.
- Tamaki
- For the first time in a while… yesterday evening, there was no one in the lab, right?
- Sakai
- Yeah.
- Tamaki
- So, I started a loom there.
——You wanted to use it as you like because no one was there?
- Tamaki
- I was asked to use the power loom for shoot, however, I touched it just for the request. I haven’t used it for creation. I haven’t made any “conversations” with it for a long time.
——You mean, you haven’t talked to it?
- Tamaki
- I didn’t have to pay attention to a camera even in the shoot. I could talk to the loom in the quiet time. I could renew myself in many ways.
——You could form a close connection to the machine after such a long time.
- Tamaki
- The loom tells me different ways.
——Is that your unique creations with Ms. Tamaki’s hands…
- Tamaki
- I’ve got to be there.
——You mean you’ve got the sense back.
- Tamaki
- Yes! That’s it. It reminded me of many things. “Oh, you want me to do this? I got it! I will do it this way.” I had a conversation with the loom after such a long time. I was so happy…I noticed I wanted to touch it regularly.
——Do you think you have ‘sealed’ it?
- Tamaki
- Yeah, I believed I should have my staff work with the looms. I didn’t think I should do it. Because they can do it. I knew people who work with looms need to feel a connection with them. I didn’t want to interfere with them. But I was hoping my staff could have that conversation. Unexpectedly, having conversations with looms is not as easy as I thought, huh? (laugh)
——How about showing yourself weaving with looms to your staff?
- Tamaki
- Indeed. What I discussed at the morning meeting was I had so much fun communicating with looms. And I would like to try out more there, and need my staff to be aware of “that”.
——What is “that”?
- Tamaki
- You may not understand what I’m talking about. The staff tend to separate work into sections; such as designers should only design, or production should only take care of productions. Probably because they want to organize them into each task.
——Ummmm…
- Tamaki
- However, they can design while they are taking care of productions. That’s more our style of creation.
——Creation means all in one. There are no borders in making things.
- Tamaki
- Words cannot explain the process of creation. The fascination of creation is that you find out as to reach the final creation after many trials.
- Sakai
- Yeah.
——You could have the best part of creation; live atmosphere.
- Tamaki
- If our teams can get “that creation”, there is nothing to worry about.
——I’m sure that will make it more alive and interesting.
- Tamaki
- I think that is the best way I can be an example for my staff. I will enjoy working. I was thinking of trying Denim this time.
——At the last interview, you mentioned you wanted to challenge yourself, without caring for the staff.
- Tamaki
- I don’t care.
- Sakai
- Yeah.
——How about you, Mr Sakai? What do you think of the idea of trying everything without limit?
- Tamaki
- (To Sakai) How about you?
- Sakai
- Hmmm. Actually, I haven’t worked regular hours, 8 to 5 (o’clock). I could respond to people whenever they come to ask me anything. If they ask me for my approval, I try to find a common understanding, edit and give my consent. I let my staff decide their goals. That’s how I handle my role.
——I see.
- Sakai
- I always want access to limitless possibilities.
——I think you do.
- Tamaki
- Do you remember what I said the other day?
- Sakai
- What was it?
- Tamaki
- At the final party (job-well-done party) of “Medetama”, I said it is our shame not to use this old guy. We shouldn’t waste his talent.
——Absolutely
- Tamaki
- In conclusion, he doesn’t like an eight-hour workday, even though he doesn’t say it. Do you get it?
continued –
Ms. Tamaki mentioned they are going to have a plan this year: “Have Mr Sakai work more.” Not only Tamaki but also all their staff need to draw from Sakai’s huge unlimited potential. How do they make use of his talent in “tamaki niime” creation? I feel Ms. Tamaki’s impatient feelings from her comment on the displeasure of not fully making use of Sakai’s skill and expertise. Please look forward to the next one.
Original Japanese text by Seiji Koshikawa.
English translation by Adam & Michiko Whipple.